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William Perehudoff, AC-88-B, 1988
Estimate:
CA$15,000 - CA$20,000
Starting bid:
CA$12,000
Sold
CA$21,600
Live Auction
BYDealers – Art canadien important / Important Canadian Art
ARTIST
William Perehudoff
Description
Techniques/Medium
Acrylique sur toile / Acrylic on canvas
Dimensions
142,2 x 111,7 cm / 56 x 44 in
Signatures
signée et titrée au dos / signed and titled on verso
Provenances
Collection particulière / Private collection, Montréal
Heffel Fine Art Auction House, Post-War & Contemporary Art (6th session), Toronto, 28 May 2020 (lot 515)
Bibliographie/Literature
WILKIN, Karen, Roald NASGAARD et Robert CHRISTIE. The Optimism of Colour: William Perehudoff, a Retrospective, Saskatoon, Mendel Art Gallery, 2010.
AC-88-B est un fascinant exemple des peintures splendidement travaillées des années 1980 de William Perehudoff. Dans ce tableau, les multiples couches de pigments lumineux sont brossées en lavis ou projetées de manière inégale pour laisser voir toutes les étapes de la réalisation. On assiste ainsi à un jeu intéressant entre l’opacité des zones où la peinture est appliquée généreusement et la transparence de celles où le fond riche affleure. Au moyen d’effets lumineux éthérés et de la juxtaposition des couleurs, Perehudoff évoque avec brio le paysage typique des Prairies canadiennes. Toute sa vie, le peintre demeure attaché aux prairies de la Saskatchewan. Son langage esthétique se manifeste en grande partie comme une réaction viscérale à la lumière et aux couleurs naturelles. Ainsi que le fait cependant remarquer Karen Wilkin, Perehudoff, dont l’oeuvre reflète aussi les préoccupations formelles de cette époque marquée par l’abstraction postpicturale, « exprime la perspective matiériste du mouvement Color Field, qui, en gros, veut que la puissance des peintures réside dans leurs matériaux » (nous traduisons). À partir des années 1960 et jusqu’à la fin de sa carrière, Perehudoff adhère aux principes fondamentaux de l’esthétique Color Field; ce faisant, il continue de traduire l’émotion au moyen de la puissance expressive de la couleur.
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AC-88-B is a fascinating example of William Perehudoff’s richly worked paintings of the 1980s. In this work, multiple layers of luminous pigments are brushed on in washes or irregular strokes, allowing each stage of the process to be discerned. There is also a dramatic play between the opacity of the areas where the paint is densely applied and the transparency of those where the rich ground beneath is revealed. Through luminous atmospheric effects and colour juxtapositions, Perehudoff masterfully evokes a typical Canadian prairie landscape. Throughout his life, he remained strongly connected to the prairies of Saskatchewan. A large part of his aesthetic language developed as a visceral response to the natural light and colours. As Karen Wilkin notes, however, Perehudoff’s work also reflected the contemporary formal concerns of postpainterly abstraction, “expressing the literalist perspective of the Colour Field movement, epitomized by the idea that the force of paintings must reside in its materials.” From the 1960s until the end of his career, Perehudoff upheld the fundamental principles of the Colour Field aesthetic, through which he continued to convey emotion through the expressive power of colour.
Acrylique sur toile / Acrylic on canvas
Dimensions
142,2 x 111,7 cm / 56 x 44 in
Signatures
signée et titrée au dos / signed and titled on verso
Provenances
Collection particulière / Private collection, Montréal
Heffel Fine Art Auction House, Post-War & Contemporary Art (6th session), Toronto, 28 May 2020 (lot 515)
Bibliographie/Literature
WILKIN, Karen, Roald NASGAARD et Robert CHRISTIE. The Optimism of Colour: William Perehudoff, a Retrospective, Saskatoon, Mendel Art Gallery, 2010.
AC-88-B est un fascinant exemple des peintures splendidement travaillées des années 1980 de William Perehudoff. Dans ce tableau, les multiples couches de pigments lumineux sont brossées en lavis ou projetées de manière inégale pour laisser voir toutes les étapes de la réalisation. On assiste ainsi à un jeu intéressant entre l’opacité des zones où la peinture est appliquée généreusement et la transparence de celles où le fond riche affleure. Au moyen d’effets lumineux éthérés et de la juxtaposition des couleurs, Perehudoff évoque avec brio le paysage typique des Prairies canadiennes. Toute sa vie, le peintre demeure attaché aux prairies de la Saskatchewan. Son langage esthétique se manifeste en grande partie comme une réaction viscérale à la lumière et aux couleurs naturelles. Ainsi que le fait cependant remarquer Karen Wilkin, Perehudoff, dont l’oeuvre reflète aussi les préoccupations formelles de cette époque marquée par l’abstraction postpicturale, « exprime la perspective matiériste du mouvement Color Field, qui, en gros, veut que la puissance des peintures réside dans leurs matériaux » (nous traduisons). À partir des années 1960 et jusqu’à la fin de sa carrière, Perehudoff adhère aux principes fondamentaux de l’esthétique Color Field; ce faisant, il continue de traduire l’émotion au moyen de la puissance expressive de la couleur.
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AC-88-B is a fascinating example of William Perehudoff’s richly worked paintings of the 1980s. In this work, multiple layers of luminous pigments are brushed on in washes or irregular strokes, allowing each stage of the process to be discerned. There is also a dramatic play between the opacity of the areas where the paint is densely applied and the transparency of those where the rich ground beneath is revealed. Through luminous atmospheric effects and colour juxtapositions, Perehudoff masterfully evokes a typical Canadian prairie landscape. Throughout his life, he remained strongly connected to the prairies of Saskatchewan. A large part of his aesthetic language developed as a visceral response to the natural light and colours. As Karen Wilkin notes, however, Perehudoff’s work also reflected the contemporary formal concerns of postpainterly abstraction, “expressing the literalist perspective of the Colour Field movement, epitomized by the idea that the force of paintings must reside in its materials.” From the 1960s until the end of his career, Perehudoff upheld the fundamental principles of the Colour Field aesthetic, through which he continued to convey emotion through the expressive power of colour.